Ce să faci tu pentru digestia ta: Poți reduce constipația

Ocazional, cu toții trecem prin momente în care constipația ne face zilele mai grele. Peristaltismul încet, scaunele dificil de evacuat, crampele, balonarea, durerile locale, toate pot fi ceea ce nu ne-am dori să se întâmple. Și totuși cauzele ce stau la baza constipației țin de ceea ce facem noi pentru buna funcționare a digestiei.

Care sunt cauzele constipației?

  • Dieta

Prea multe alimente procesate, prea mult zahăr, amidon, proteine, pot duce la episoade de constipație. Pe de altă parte, alegerea unei alimentații bogate în fibre poate menține un tranzit sănătos.

  • Prea puțină mișcare

Mișcarea sau exercițiile fizice pun limfa în mișcare, în corp. Limfa declanșează mișcarea intestinelor, sau peristaltismul. Astfel, contracțiile naturale ale mușchilor împing alimentele prin intestine și se produce evacuarea în mod sănătos.

  • Schimbările din rutină

Ai observat, poate, că în deplasări, episoadele de constipație cresc ca frecvență? Modificările rutinei obișnuite de zi cu zi poate să modifice funcționarea internă a organismului. Astfel, mișcările intestinelor pot fi afectate și se poate ajunge la constipație ocazională.

  • Lipsa timpului

Deși alocarea timpului pentru a elimina reziduurile alimentare este o parte vitală din tranzitul intestinal, mulți dintre noi ”se grăbesc” sau uită, sau amână. Un obicei bun este să îți setezi organismul în fiecare dimineață, de exemplu.

Cum poți ajuta colonul să elimine reziduurile?

Colonul, sau intestinul gros, are rolul de a converti alimentele în resturi. Însă, el face mult mai mult! Apa și nutrienții ce au rămas după ce digestia fost efectuată sunt absorbiți în colon. La fel și vitaminele esențiale pe care bacteriile bune din flora intestinală le produc. Probioticele, culturi de bacterii benefice, sunt cele care se ocupă de absorbția din colon. Uneori, însă, eliminarea este dificilă, așa cum am discutat mai sus, și colonul devine leneș. Concluzia este constipația.

Este vital, însă, să tratăm constipația. A avea grijă de sănătatea colonului tău înseamnă a avea grijă de sistemul imunitar, de digestie, de sistemul nervos, endocrin și cardiovascular*. Înseamnă a avea grijă de sănătatea ta! Și totul stă în farfurie!

  1. Consumă alimente fermentate precum iaurtul, chefirul, varza murată, murăturile, care vor reface flora bacteriană și vor ajuta tranzitul.
  2. Ai grijă la aportul de fibre! Un colon sănătos are nevoie să elimine reziduurile regulat, iar fibrele ajută la expulzie. Ai nevoie de cel puțin 35 de grame de fibre pe zi din fructe, legume care nu conțin amidon, cereale integrale, leguminoase, nuci, semințe. Poți oricând suplimenta cu o pastilă zilnică!
  3. Bea apă și asigură-te că colonul tău va fi hidratat, pentru a susține mișcarea ce ajută la eliminare.
  4. Fă sport! Exercițiile fizice regulate ajută circulația sanguină și limfa, care susțin sănătatea colonului și a întregului sistem digestiv. Ai nevoie de măcar 30 de minute de activitate fizică pe săptămână.
  5. Limitează zahărul și îndulcitorii artificiali întrucât ei modifică în rău bacteriile din intestine și încetinesc tranzitul.

*S-a constat în studii că un colon leneș și un tranzit încet pot impacta chiar și sănătatea renală, apărând riscurile bolilor cronice și a formării pietrelor la rinichi. Alterarea microflorei intestinale creează inflamație crescută în corp, care afectează funcția renală, în timp.