Ce să faci tu pentru digestia ta: Poți elimina senzațiile neplăcute de arsuri stomacale

Îți amintești când ai avut arsuri gastrice ultima dată? Dacă răspunsul este ”nu” te numeri printre norocoși. Dacă răspunsul este ”da”, atunci ai nevoie să știi ce poți face să stopezi refluxul gastric, fără să apelezi la anti-acid. Mai bine tratezi natural sau, optim, previi! Poate nu știi toate detaliile, însă, stă în puterea (și în farfuria) ta să nu mai treci prin disconfortul hiperacidității. Mici schimbări în dieta ta și în stilul tău de viață te vor ajuta să elimini neplăcutele senzații de arsuri stomacale.

Ce este refluxul gastric, ce cauze are și cum se manifestă?

Refluxul gastric are loc atunci când conținutul stomacului se întoarce către esofag. Atunci se resimte o senzație de arsură în piept. Trebuie menționat că există și o manifestare cronică, ce creează arsuri gastrice de lungă durată, mai intense: hernia transhiatală împiedică stomacul să se închidă și astfel simțim arsurile acidului clorhidric.

Despre simptomele arsurilor gastrice, sigur știi că ele se manifestă cu senzația de ”întoarcere” a mâncării în gură, cu senzație intensă de arsură și uneori cu manifestări mai dureroase precum:

  • Durerile în piept sau abdominale, mai ales noaptea
  • Senzație de vomă sau chiar vomă
  • Dificultate și durere la înghițire
  • Gât uscat, dureros, cu senzație de ”asprime”
  • Respirație urât mirositoare
  • Tuse, șuierat, dificultăți de respirație
  • Sentimentul că gâtul este blocat

Trebuie spus că alegerile alimentare sunt cele care creează arsuri, de cele mai multe ori. Grăsimile și alimentele grase, mâncarea procesată, zahărul, alimentele condimentate, mai ales iuți, hrana acidică (roșiile, citricele), ceapa și usturoiul, ciocolata, băuturile cu cofeină și sucurile carbogazoase sunt cel mai des ”de vină” pentru apariția arsurilor gastrice.

Pe lângă alimentele ce pot crea reacții chimice și pot accelera arsurile, există multe alte cauze pentru refluxul gastric. Greutatea peste normal, anumite medicamente, fumatul, sarcina, toate pot declanșa aceste episoade neplăcute și dureroase. Mai sunt implicate și:

  • Mestecarea și mâncarea alimentelor pe nerăsuflate
  • Mâncatul atunci când ești stresat sau supărat
  • Consumul mare de cafea
  • Stilul de viață sedentar, fără mișcare

Cum impactează alegerile alimentare arsurile gastrice?

Întrucât arsurile gastrice ce se întâmplă des sunt extrem de neplăcute și dureroase, pot afecta mucoasa esofagului și smalțul dinților, poți lua câteva măsuri sănătoase de calmare și prevenție.

  • Evită să stai la orizontală după ce mănânci, mai ales dacă ai servit o masă copioasă.
  • Menține o greutate stabilă și lasă-te de fumat.
  • Fă sport cât posibil!
  • Fii atent la ingredientele ce îți declanșează ție arsuri și consumă-le limitat ori deloc!
  • Alege o dietă sănătoasă care să stopeze refluxul gastric!

Ce schimbări să faci pentru a te bucura de mese îndestulate, fără tulburări?

Probioticele susțin o bună funcționare a intestinelor dar pot reduce și simptomele arsurilor gastrice. Enzimele ajută la descompunerea hranei în nutrienți ușor de absorbit și au un rol esențial pentru o digestie bună, fără balonare, gaze, indigestie, tranzit lent sau arsuri gastrice. Cât despre alimentele ce sunt permise pentru a evita refluxul esofagian, poți consuma:

  • Grăsimi sănătoase
  • Ouă
  • Legume (mai puțin cele menționate mai sus)
  • Ovăz și alte cereale integrale
  • Fructe (excluzându-le citrice)
  • Carne slabă