Meniul pentru Paște

Cozonac, pască, drob sau friptură de miel. Toate sunt pe mesele noastre de Paște și toate sunt indigeste! Știm că nu este ce ai vrea să citești, dar mai știm că după sărbătorile pascale, riscul de a ne simți mai greoi, mai obosiți, mai ”împliniți” crește. Există, însă, metode de a savura deliciile tradiționale, fără indigestie!

Descoperă sugestiile noastre de mic-dejun, prânz, cină și gustări, așa încât să te bucuri din plin de bunătăți fără să te chinui! Uită și de excese dar și de restricții, care te frustrează! Gustă din toate!

Nu uita să te miști, să bei apă, să eviți combinațiile ce provoacă balonare, greață, indigestie, constipație. Sărbătorește din plin, mâncând deștept, relaxându-te și bucurându-te de cei dragi!

Mic-dejun (servit într-o oră de la trezire)

Chefir cu fructe și migdale

Adaugă de la începutul zilei probiotice și fibre. Combină o parte chefir cu o parte iaurt, cu fulgi de ovăz, migdale rehidratate, felii de măr. Mărul va adăuga textură iar migdalele antioxidanți și dulceață. Adaugă extra fibre cu pudră de semințe de in, de Chia sau de psyllium. Poți pune chiar și fructe de pădure și miere, dacă este necesar.

Ouă roșii cu verdețuri

O alternativă sănătoasă și desprinsă din meniul de Paște: două ouă roșii pentru adulți, unul pentru copii. Pe cât posibil, nu le combina cu pâine sau alte alimente grele. Nicidecum nu adăuga lângă ele drob sau carne de miel. Consumă-le cu salate, ceapă verde, ridichi, castraveți.

O felie de drob cu organe de miel și multe legume, plus verdețuri este o sursă bună de proteine, minerale, vitamine. Te sfătuim să nu completezi drobul cu ouă în mijloc, ci să păstrezi o singură sursă proteică la un fel de mâncare. Servește drobul cu puțin muștar și hrean, pentru a stimula digestia. Nu îl ”asorta” cu pâine sau carbohidrați, ci cu o salată mare de frunze verzi și alte verdețuri de sezon.

O alternativă dulce este să servești în dimineața de Paște, o felie de cozonac sau o felie de Pască. Nu adăuga lapte, iaurt, fructe sau lapte bătut, întrucât combinațiile acestea pot fi indigeste, cauzând balonare, fermentare, crampe.

Bol cu citrice pentru extra energie

Dacă cina zilei anterioare a fost prea grea, începe ziua cu un bol asortat de citrice. Greful și portocala ajută la eliminarea toxinelor, stimulează sucurile gastrice și mișcarea intestinală. Adaugă ananas sau papaya pentru extra fibre, enzime și probiotice, ce ajută tranzitul.

<strong>Gustare (servită la 2 ore după micul-dejun)</strong>

Fructe proaspete și fructe uscate:

Jumătate de măr felii sau o pară felii, alături de un pumn de migdale sau nuci, o smochină sau o curmală dulce

Fructe proaspete:

Ananas sau papaya pentru stimularea tranzitului intestinal și favorizarea unei bune digestii.

Humus cu batoane de legume:

Batoane de morcov, țelină, castravete, ardei, alături de humus din năut, zeama de la jumătate de lămâie, usturoi, ulei de măsline. Năutul, legumele și rădăcinoasele conțin fibre ce accelerează tranzitul. Adaugă semințe de chimen pentru a stimula digestia.

Salată sățioasă și plină de fibre și vitamine

Salată de legume și rădăcinoase: frunze verzi, spanac, ceapă verde, ridichi, castraveți, alături de morcovi și țelină. Poți adăuga un dressing ușor cu iaurt, sare, puțin muștar, condimente.

<strong>Prânz (servit la 4 ore după micul-dejun)</strong>

Dacă vorbim despre masa festivă de Paște, un prânz alcătuit din toate preparatele pregătite ar fi dezastruos pentru digestie. Cu atât mai mult dacă ai ținut post, trecerea trebuie să fie una lejeră, nu de la restricții la îmbuibare. Dacă vrei să guști din toate câte puțin, asigură-te că vei compensa la cină și la micul-dejun dinainte. Dacă mănânci friptură de miel, și așa indigestă prin conținutul ridicat de colagen, asortează-i o salată de frunze verzi și legume. Nu completa cu maioneze, sosuri grele, cartofi prăjiți, piure, pilaf sau alți carbohidrați. Dacă consumi ciorbă de miel, nu adăuga pâine și alege la felul doi o salată. Alături de carne de miel, recomandăm un ceai de plante la 30 de minute după masă și un supliment Digenzym® Plus pentru a accelera digestia.

În general, de Paște se pregătesc și multe aperitive. Majoritatea din carne de miel sau oricum, cu proteine. Salata de boeuf se consumă separat de alte feluri de mâncare și nicidecum cu pâine. Drobul de miel, o altă variantă bună de prânz, se consumă cu multe legume, salată verde, ceapă verde, ridichi. Nu se recomandă amestecul preparatelor de Paște la o singură masă.

Dacă doriți o variantă de prânz de Paște mai sănătoasă, pregătiți carnea de miel la grătar sau la aburi. Sau pregătiți-o la cuptor, alături de multă ceapă, usturoi verde, pătrunjel, mărar și leuștean, ca un stufat bogat. Nu consumați mai mult de 100 de grame de carne de miel la o masă. Pentru o completare savuroasă și plină de vitamine, pregătiți un tabbouleh – salată de pătrunjel – care se potrivește cu carnea de miel și care conține enzime ce ajută la digestia proteinei (suc de lămâie, ceapă verde, roșii). Completați cu o limonadă cu ghimbir și un Digenzym® Plus, pentru accelerarea digestiei.

Dacă serviți la cină preparatele de Paște, alegeți un prânz delicios și ușor, plin de fibre, legume, leguminoase, fără carne. Paste integrale cu legume, legume la cuptor sau la aburi, alături de pește, salate cu năut și legume, o supă de legume sau ciorba de miel tradițională, toate pot fi variante ideale pentru un prânz lejer, mai puțin consistent.

<strong>Gustare (servită la 2-3 ore după prânz)</strong>

Alege oricare variantă de gustare din cele de mai sus. Ideea este să adaugi fructe, legume, salate, nuci sau semințe, câte puțin, așa încât să acoperi toate grupele alimentare într-o zi.

Dacă ai consumat un mic-dejun lejer și un prânz ușor, în așteptarea cinei ți se va face foame. Alege o gustare proteică și cu grăsimi dar și cu probiotice. Un pahar de chefir cu mentă sau un ayran cu mentă sunt potrivite ca să nu ajungi la cină dornic de a supracompensa.

O salată de pătrunjel, tip tabbouleh, completată de boabe de rodie și muguri de pin îți asigură tot ce ai nevoie să te simți sătul până la cină.

Câteva măsline, brânzeturi, nuci, semințe sau o salată mare pot fi o altă idee de gustare sățioasă și sănătoasă, ce nu încarcă tubul digestiv.

<strong>Cina (servită la 4-5 ore de la prânz și cu minimum 3 ore înainte de culcare)</strong>

Pește slab la cuptor cu legume la aburi

Dacă prânzul a fost copios, optează pentru un pește slab, ca sursă de proteină. Dorada, păstrăvul sunt variante delicioase și slabe. Completează cina cu morcovi, sfeclă, ceapă, dovlecei, vinete, ardei, pregătite în tavă la cuptor și zeama de la o lămâie sau pregătește legumele la aburi.

Carne de curcan cu cartofi dulci și salată

Felul principal de la cină poate fi și carnea de curcan, pregătită la cuptor. Precedat de o salată consistentă de legume și frunze verzi și servit cu cartofi dulci, curcanul va fi mai sățios. În plus, indicele glucidic al mesei nu va fi crescut, deci nu ți se va face foame peste noapte.

Carne de miel, de pui sau de vițel

Dacă prânzul a fost lejer și cina este cea reprezentată de preparate tradiționale de Paște, alege o singură sursă de proteine. Dacă consumi carne de miel, alege să o asortezi cu spanac, broccoli, varză, sparanghel, salate verzi. O variantă mai sănătoasă de proteină pentru cină este vițelul sau carnea de pui. Desigur, fără a o combina cu carbohidrați, fără sosuri grase sau cu zahăr și fără alte proteine adăugate pentru a avea o cină ușor de digerat.

Cină lejeră și savuroasă

Un platou de brânzeturi alături de nuci poate fi o variantă delicioasă pentru cină. Nu uita că completezi cu un ceai de plante, cu ghimbir sau mentă.

Poți opta pentru o cină cu proteine slabe, extrem de delicioasă, alcătuită din fructe de mare. Creveții conțin multe proteine, puține grăsimi și au un aport caloric scăzut. Pregătește-i cu legume la abur sau trase la tigaie și servește-i cu suc de lămâie.

Desertul (servit la o oră după ultimul fel principal, eliminând gustarea sau la micul-dejun)

Cozonacul tradițional de Paște

Cozonacul, având în compoziție ouă, lapte, făină, zahăr, nucă, cacao sau rahat, este o adevărată bombă calorică. E bine să fie consumată o felie (care are cam 30-40 g) în prima parte a zilei (la micul dejun sau în loc de gustarea de dimineață). Nu mâncați cozonacul după masa sățioasă de Paște, când stomacul este deja suprasolicitat. Combinarea celorlalte alimente cu cozonacul poate determina balonare, hiperaciditate, flatulență, tranzit îngreunat.

Pasca este de asemenea un amestec de ouă, făină, zahăr și brânză, ceea ce o face indigestă. Precum cozonacul, pasca trebuie consumată cu moderație. Mâncați-o la distanță de cel puțin trei ore după mese, sau, optim, dimineața, la micul dejun. Astfel evitați suprasolicitarea ficatului și a pancreasului.

Deserturile cu fructe sunt de preferat

Salatele de fructe, tartele, prăjiturile sau checurile cu fructe sunt mai puțin solicitante pentru sistemul digestiv. Puteți face un desert savuros și sănătos cu iaurt grecesc, fructe de pădure, miere și fulgi de migdale.

Ciocolata neagră

Dacă ați depășit deja limita calorică, ciocolata neagră  este perfectă ca desert.

Băuturi

Apă plată și minerală din belșug. Cel puțin 8 pahare pe zi. Apa minerală, cu atât mai mult simulează arderile.

Vinul este cel mai consumat la masa de Paște. Un pahar-două de vin alb sau roșu, la o oră-două după masă nu înseamnă o problemă. Ideal nu consumați alcool alături de mese îmbelșugate, întrucât crește aciditatea gastrică, balonarea, îngreunează digestia și perturbă secrețiile pancreatice.

Cât mai multă limonadă fără zahăr. O poți completa cu ghimbir, mentă, zmeură, căpșune. Astfel vei adăuga enzime ce ajută digestia proteinelor și grăsimilor din meniul pascal. În plus, lămâia ajută la reglarea pH-ului din intestine, și așa încercat de produsele animaliere și de zahăr, ce perturbă flora bacteriană.

Ceaiurile din plante, neîndulcite, pot fi o variantă bună, pentru a ajuta digestia meniului de Paște.

<p style=”text-align: right;”>Descarcă meniul de aici:</p>

Printează