10 sfaturi pentru Meniul pentru Paște

Dacă te-ai cam plictisit să te ridici greu de la masa de Paște, află cum poți reduce consumul de alimente dar și cum poți face combinații sănătoase, care să prevină stările de disconfort abdominal. Îți plac răsfățurile culinare și nu ai vrea să renunți la Pasca, friptură de miel, cozonac sau drob. Nu trebuie să renunți cu totul la ce îți place, însă poți opta pentru câteva schimbări ce te vor ajuta să treci de sărbătorile pascale fără kilograme în plus și fără incidente neplăcute precum indigestii sau tulburări de tranzit.

10 sfaturi pentru un Paște fericit și ușor

Masa de Paște conține multe bunătăți. Pe cât sunt de savuroase, pe atât sunt de periculoase dacă nu le consumăm cu moderație. Unul dintre secretele unei bune digestii de Paște este să ne bucurăm de meniul pregătit de-a lungul celor trei zile libere, și nu la o singură masă. Sigur, mai lesne de zis, decât de făcut. Și totuși, există câteva trucuri ce te pot ajuta să nu te dai de-a dura până la serviciu după festinul de Paște.

  1. Nu face combinații alimentare greoaie, care îți periclitează digestia!

Multe combinații alimentare sunt absolut toxice și îngreunează digestia. Unele alimente nu sunt compatibile, din cauza compoziției și a sucurilor digestive pe care corpul trebuie să le secrete pentru digestia lor. De exemplu, carnea și lactatele nu se combină, căci laptele îngreunează digestia cărnii, neutralizând acidul gastric. Iată câteva reguli de bază în ceea ce privește combinațiile alimentare, de care să ții cont la Paște și nu numai! Pentru a te ridica de la masă la fel de ușor precum te-ai așezat încearcă aceste trucuri:

  • Mănâncă grăsimi și proteine la mese separate.
  • Laptele trebuie consumat separat, pentru a nu îngreuna digestia.
  • Fructele dulci (mere, banane, struguri, pere) nu se combină cu niciun aliment, întrucât fermentează și pot crea crampe, gaze sau diaree.
  • Oricât de bine sună carnea de miel cu mămăliguță sau cartofi prăjiți, ori drobul cu pâine, nu combina proteine cu carbohidrați bogați în amidon, întrucât digestia va fi tulburată.
  • Gătește cărnurile, ouăle, și în general proteinele cu cât mai puțin adaos de grăsime. Ideal ar fi pe grătar, așa încât grăsimea să se mai scurgă
  • Mâncat la finalul mesei, desertul cade greu la stomac și fermentează. Așa că oricât vrei să mănânci prăjituri sau cozonac după festinul de Paște, mai bine lasă-l pentru a doua zi, dimineață. Altfel, desertul după masă încetinește digestia alimentelor consumate înainte.
  • Mare grijă la carnea de miel întrucât conține mult colagen, care se digeră greu și provoacă disconfort abdominal. Se recomandă aproximativ 100 de grame de carne pe zi, chiar dacă festinul de Paște presupune, de obicei, cantități mai mari.
  • Carnea roșie, puiul, nucile, produsele lactate, ouăle se vor mânca cu legume. Ar fi de preferat să alegi doar o proteină la o masă. Deci nu și ouă și miel la aceeași masă, cum bine se obișnuiește de Paște. Carnea și produsele din carne se vor consuma cu salate! Combinația de carne cu carbohidrați duce la flatulență, crampe, dureri abdominale.
  • Pâinea, orezul, pastele făinoase, cartofii, leguminoasele se asociază bine cu legumele. Ele nu se combină la aceeași masă cu citrice sau oțet.
  • Dacă mănânci sărmăluțe, nu adăuga nici pâine, nici mămăliguță. Și renunță la smântână sau folosește un iaurt slab.
  1. Consumă deserturile de Paște la micul-dejun! Nu, nu pe toate o dată!

În ceea ce privește Pasca și cozonacul, pe care sigur îți vei dori să le savurezi, alege cantități mici (100 de grame), la micul-dejun, pentru a evita constipația, balonarea, digestia grea. O altă greșeală, deși des întâlnită, este să combinăm aceste dulciuri specifice sărbătorilor pascale cu vin, lactate sau fructe.

  1. Uită de relaxarea de după masă. Nu uita să faci mișcare!

Mișcarea, după mesele îmbelșugate mai ales, ajută la o digestie bună și atenuează simptomele de greață, preaplin, balonare, crampe, dureri abdominale sau tranzit leneș. O plimbare lungă după masa de Paște este exact ce ai nevoie.

  1. Pentru o digestie bună, atenție la alcool și când în consumi

Nu consuma alcool la masă, nici de Paște, și nici după aceea. Ca o regulă de aur a digestiei bune, alcoolul se savurează la două ore după ultima masă. Nu depăși două pahare de alcool și nu îl combina cu alte sucuri, fructe ori alte ingrediente. Cea mai ”sănătoasă” variantă de alcool rămâne vinul.

  1. Profită de verdețuri și adaugă-le din belșug!

La carne, la ouă roșii, la drob, alege o salată sau legume de primăvară, căci sunt din belșug. Salată verde, pătrunjel, mărar, leuștean, ceapă verde, usturoi verde, ridichi și castraveți și digestia ta îți va mulțumi.

  1. Dacă profiți de cozonac și Pască, uită de pâine câteva zile!

Un consum ridicat de făinuri albe, completate ades de zahăr și grăsimi te va face să te simți greoi. Vei avea tranzit mai lent și balonări severe. Așa că, mai bine alege între dulciurile pascale și pâine.

  1. Nu uita să te hidratezi: apa și ceaiurile din plante ajută digestia

Atenție si la consumul de apă: nu în timpul mesei, ci înainte cu 15-30 minute sau după 30 minute de la masă. Și ceaiurile de plante tot la 30 de minute după masă pot fi consumate, chiar dacă au rolul de a ajuta digestia.

  1. Fii atent la ce mănânci, cât mănânci și nu mânca stresat!

Oricât de tentant va fi să te delectezi cu ceva bun, delicatesele fiind la tot pasul, evită să mănânci automat. Rămâi concentrat pe mâncare și mestecă bine. Evită ronțăitul la televizor. Și evită mâncatul când ești stresat, căci vei mânca sub imboldul stărilor de disconfort emoțional, deci vei mânca mai mult.

  1. Ajută-ți digestia, adăugând câteva condimente

Știm că masa pascală, plină de preparate tradiționale delicioase este tentația supremă pentru un răsfăț culinar. Încearcă să te abții de la cantități mari și combinații indigeste, pentru a evita disconfortul abdominal și tulburările de digestie. Păstrează la îndemână Digenzym Plus, pentru a suplimenta efortul organismului în caz că ai depășit limitele. Și completează cu câteva condimente ce vor ajuta digestia:

  • Ghimbirul stimulează secreția de acid gastric, îmbunătățind digestia și relaxând mușchii tractului digestiv, asigurând un tranzit bun. Se potrivește de minune cu carnea de miel!
  • Scorțișoara este tonic digestiv, recomandat pentru indigestie, dureri abdominale, diaree. Adaug-o în deserturi sau cafea ori ceai.
  • Cardamomul alină durerile de stomac, calmează intestinele și ameliorează arsurile gastrice, mâncarea fiind mai ușor de digerat, prevenind astfel balonarea.
  • Chimenul poate fi adăugat la masa de Paște pentru stimularea digestiei și echilibrarea florei intestinale.
  1. Nu mânca cina mai târziu de șapte seara și ai grijă dacă ai ținut post!

Dacă ai ținut post, fă trecerea treptat și încorporează câte un aliment în dieta ta. Oricât de tentant va fi să încerci toate deliciile pascale la masa de după Înviere, nu o face, întrucât riscul de tulburări serioase abdominale crește. De altfel, legat de cina aceasta târzie, tradițională de Paște, mai bine o lași pentru a doua zi. Cina, cu atât mai mult de sărbători, când consumăm multe alimente grele, ar trebui să fie la ora șapte. Ideal ea conține salate ușoare și legume cu frunze verzi.