10 sfaturi pentru Meniul pentru Crăciun

Mesele de sărbători sunt îmbelșugate adesea. Dacă adaugi bucuria de a te revedea cu prietenii și familia și timpul liber, obții ”rețeta perfectă” să depășești limitele. Și totuși, chiar profitând de răsfățurile culinare, poți menține kilogramele în plus departe și digestia echilibrată, chiar și de Crăciun sau Revelion.

10 sfaturi pentru sărbători fără burtică, de Moș Crăciun

Urmează acești pași și vei evita arsurile stomacale, balonarea, senzația de greață și problemele de tranzit. Fii suplu, în formă și renunță la rolul de Moș Crăciun! Acum nu ți se mai potrivește:

  1. Adaugă probiotice în alimentația de sărbători!

Cheia să te simți bine, chiar și atunci când răsfățul culinar îți dă bătăi de cap este să ai grijă de sănătatea ta intestinală. Nu doar că te vei simți sătul mai mult timp și nu vei fi greoi, însă și sistemul nervos sau cel imun vor funcționa perfect. Și știm cu toții că avem nevoie de nervi de oțel cu atâtea pregătiri, goană după cadouri și vizite în familie!

Pentru a-ți ajuta flora bacteriană intestinală să te ajute, adaugă probiotice. Probioticele sunt bacterii sănătoase ce colonizează intestinele. Un supliment cu probiotice te poate ajuta să menții o digestie regulată, fără dureri și disconfort. Poți suplimenta mesele cu Digenzym Plus sau cu probiotice cu ”parfum de iarnă”, precum varza murată, de exemplu. Și dacă înlocuiești smântânile cu iaurt, și mai bine!

Exemple de alimente cu probiotice, pe care să le consumi mai des, cu atât mai mult de sărbători: cartofi dulci, dovlecei, varză murată. Completează totul cu ierburi aromatice și condimente ce înlesnesc digestia: oregano, rozmarin, mentă, ghimbir.

  1. Concentrează-te pe alimentele ce favorizează o digestie ușoară!

Sigur că nu vrei să renunți nici la cozonac, nici la deliciile din carne de porc. Însă, secretul este să fii atent la micronutrienți, așa încât să guști din toate câte puțin. Pe cât posibil, încearcă să menții glicemia stabilă, constantă, consumând cereale integrale și mai puțini carbohidrați. Adaugă multe legume cu fibre și probiotice și vei evita clipele de greutate în stomac și greață.

Alege carnea slabă! Un compromis este să mănânci un produs tradițional pe zi sau să faci sărmăluțele cu amestec de carne slabă, așa încât să guști din caltaboș, cârnați sau salata de boeuf. A doua masă din zi poate fi alcătuită din salate, legume, nuci și semințe, pește.

  1. Asigură-te că dormi suficient și bine!

Noaptea de după o cină festivă poate fi dificilă, mai ales dacă ai fost cam indulgent cu tine la masă. Pentru o digestie bună ai nevoie de somn și de un sistem nervos odihnit. Și invers! Așa că, alege mâncarea tradițională în prima parte a zilei și seara, la cină, consumă ceva ușor, pentru a evita insomnia. Extra pont: salata cu semințe și nuci poate fi varianta ideală, întrucât nucile induc somnul și relaxarea.

  1. Evită balonarea și senzația de greutate!

Balonarea apare pe fundalul unor mese exagerat de bogate și de consistente în calorii. Grăsimile, băuturile carbogazoase, lactatele, zahărul, toate cauzează balonare. Și la Crăciun, toate sunt în jurul nostru, tentându-ne. Te ajută să mesteci des și să nu uiți de hidratare. O variantă bună de a reduce considerabil cantitatea alimentelor ingerate este să bei un pahar de apă cu lămâie înaintea fiecărei mese. Nu bea apă (și nimic, de altfel) în timpul meselor și imediat după, pentru a nu dilua sucurile gastrice.

  1. Bucură-te de alimentele delicioase, însă strategic!

Altfel spus, gândește-te dinainte că vei alege mici delicii culinare. Doar că, fă-ți un plan, o strategie! Dacă adori cozonacul, sigur, mănâncă o felie dimineața, dar nu adăuga și carne de porc! În plus, compensează cumva mesele îmbelșugate. Dacă știi că cina va fi festivă, alege un mic-dejun și un prânz cu multe legume, fibre și probiotice.

  1. Mănâncă încet, mestecă bine, fii prezent!

De altfel, păstrează acest sfat pentru fiecare zi din viața ta: mestecă bine și fii prezent cu mintea, în timpul mesei. Nu mânca automat și rapid, căci astfel nu îți vei da seama ce și cât mănânci. A mesteca mult reduce apetitul și ajută digestia stomacală. Iar a mânca conștient te ajută să depășești sărbătorile fără kilograme în plus, căci tentații vor fi la tot pasul.

  1. Limitează consumul de alcool și pe cel de băuturi carbogazoase, pe cât posibil!

Alcoolul și sucurile înseamnă zahăr. Ele îngreunează digestia și adaugă calorii goale. În plus, alcoolul irită tractul digestiv și cauzează cel mai des arsuri. Iar băuturile cu acid vor grăbi digestia alimentelor, iritând de asemenea mucoasele. Rezultatul va fi senzație de foame prea repede între mese și balonare.

  1. Mai multe fibre și mai puține grăsimi nesănătoase!

Cu cât consumi grăsimi, cu atât te vei simți balonat, letargic, greoi. Nu uita de carne slabă, de legume și adaugă extra fibre pentru a facilita tranzitul. Poate ca te vei simți, în primă fază, balonat sau vei avea crampe, însă legumele cu multe fibre te vor ajuta să ”tranzitezi” sărbătorile cu bine. Adaugă sparanghel, varză, varză de Bruxelles, dovlecei, semințe de in rehidratate (neapărat) în meniul de Crăciun.

  1. Compensează excesul cu mișcare în plus și stres în minus!

Dacă tocmai te-ai ridicat de la masă și să zicem că ai gustat ceva mai mult din bunătățile de iarnă, nu lenevi în pat sau pe canapea, la film! Aceasta este rețeta de a simți arsuri, aciditate, digestie greoaie, îngrășare. Mai bine, pornește la o plimbare! Te ajută și să te menții cât mai relaxat, din două motive. A mânca stresat înseamnă a mânca mai mult. Și, în plus, când ești stresat se secrete hormonul numit cortizol. El ”ajută” îngrășarea și digestia va fi slăbită.

  1. Mănâncă puțin și des și limitează consumul de alimentele grele în prima parte a zilei!

De Crăciun vei fi tentat să încerci toate preparatele la o masă. Totuși, a mânca mult la o masă și a mai mânca peste câteva ore la fel, îți garantezi sărbători nefericite, indigeste. Mai bine, fă-ți un orar și mănâncă puțin și des, regulat. Împarte alimentele în cinci mese (trei mese principale și două gustări) și astfel, sistemul digestiv nu va fi suprasolicitat.